**رجیستری ویندوز*کندوی بزرگ رایانه**

**رجیستری ویندوز*کندوی بزرگ رایانه**

مرجع کامل در مورد آموزش و ترفندهای ویندوز و رجیستری
**رجیستری ویندوز*کندوی بزرگ رایانه**

**رجیستری ویندوز*کندوی بزرگ رایانه**

مرجع کامل در مورد آموزش و ترفندهای ویندوز و رجیستری

قدم24 رجیستری

172- غیر فعال کردن پوشه های فشرده شده

    ویندوزهای meوxp دارای یک تابع داخلی جهت مدیریت فایلها وپوشه های فشرده شده zipمیباشند که با استفاده از تکنیک زیر میتوانید آن را غیر فعال کرده و به جای آن برنامه کاربردی دیگری نصب کنید. جهت غیر فعال سازی تابع مربوط به فایلها وپوشه های فشرده روی کلید start کلیک کرده وrun را اجرا کنید . در محل مربوطه دستور زیر را تایپ کنید وokرابزنید :

regsvr32 /u zipfldr.dll

جهت فعال سازی مجدد این تابع دستور زیررا در run اجرا کنید.

regsvr32  zipfldr.dll

توجه: این ترفند برای ویندوزهای Xp , Me کاربرد دارد.

173- احتراز از importهای تصادفی رجیستری

    به طور پیش فرض اگر شما در روی یک فایل با پسوند .reg دابل کلیک کنید بلافاصله محتویات آن به داخل رجیستری ویندوزتان import شده وتغییرات خاص خود را در رجیستری اعمال خواهد کرد. شما میتوانید با بکارگیری یکی از روشهای زیر حالت پیش فرض را طوری تغییر دهید که با دابل کلیک برروی فایلهای .reg بجای import شدن آنها در رجیستری محتوی آنها جهت ویرایش باز شود.

·         از طریق رجیستری

 کلید زیر را دنبال کنید :

HKEY_CLASSES_ROOT\regfile\shell

مقدارdefault را برابر با Edit قرار داده وregedit را ببندید.

·         از طریق GUI

در my computer یا  explorer windowse از منوی view گزینه folder option را اجرا و برگه file type را انتخاب کنید .از لیست registration entries,registared file types را علامت زده وروی دگمه edit... کلیک کنید. در پنجره اجرا شده ولیست action باید سه گزینه edit,merge,print موجودباشد که edit را علامت زده و روی کلید set default  کلیک کرده. در لیست action گزینه edit پررنگ خواهد شد. بار دیگر اگر روی یک فایل با پسوند .reg دابل کلیک کنید notepad اجرا شده ومحتویات آن را نمایش خواهد داد. جهت import کردن یک فایل reg میتوانید روی آن کلیک راست کرده وmerge را انتخاب کنید.

174- گنجاندن تمام ستونها در یک پنجره explorer

    چنانچه در explorer شما، ستونهای متعددی موجود باشد (بعنوان مثال فایلها وپوشه ها به صورت detail نمایش داده شده باشند) ممکن است برخی از ستونها یا نوشته های آنها در پنجره explorer بطور کامل مشاهده نشود. به عبارت دیگر اندازه بعضی از ستونها چنان بزرگ باشد که جایی برای نمایش سایر ستونها وجود نداشته باشد. برای اینکه بطور همزمان همه ستونهای موجود در پنجره ومحتوای آنها مشاهده کنید از روش زیر استفاده کنید:

به سادگی کلیدctrl را نگه داشته ودوبار کلید + واقع در قسمت عددی صفحه کلیدرا فشار دهید (ctrl++)

این عمل سبب تنظیم شدن اندازه ستونها شده وخواهید توانست اطلاعات واقع در تمام ستونها را در پنجره جاری مشاهده کنید. این روش ممکن است در برنامه های کاربردی که از رابط windows explerer استفاده می کنندنیز کارآیی داشته باشد.

175- روشهای اجرای سریع task manager

   برخی مواقع اجرایtask manager، با توجه به موقعیت موجود میتواند امری مشکل باشد. از طرف دیگر بسیاری از کاربران نمیدانندکه task manager میتواند بطور واقعی حداقل از سه روش عبارتند از :

·         فشار دادن همزمان سه کلید ctrl+alt+delete وکلیک روی دکمه task manager در پنجره امنیتی ویندوزNT

·         کلیک راست روی Taskbar ویندوز NTوانتخاب task manager

·         فشاردادن سه کلید ctrl+shift+esc

توجه: این ترفند برای ویندوزهای NT , 2000 ,XP کاربرد دارد.

فایل Autoexec.bat

(فایل پیکر بندی مربوط یه راه اندازی MSDOS)

176- تنظیم کردن پوشه موقت (temporary)ویندوز

  معمولا فایلهای موقت ویندوز در یک پوشه بنام temp واقع در c:\windows ذخیره می شوند. شما می توانید آدرس این پوشه را تغییر داده و پوشه مورد نظرخود را جهت ذخیره سازی فایلهای موقت تعیین کنید.

فایل autoexec.bat را بااستفاده از یک ویرایشگر متنی باز کنید (این فایل معمولا در ریشه درایوc: قرار دارد) در صورتیکه در ویندوز 9x باشید با کلیک راست روی این فایل و انتخاب edit محتویات داخل آنرا مشاهده خواهید کرد. حال دوسطر جدید با قالب زیر به انتهای متن آن اضافه کنید.

SET TEMP=[نام پوشه]

SET TMP=[نام پوشه]

اکنون تغییرات Autoexec.bat را ذخیره کرده پوشه مورد نظر را در محل مربوطه ایجاد وسیستم را reboot کنید .

توجه : چنانچه دوسطر فوق در فایل autoexec.bat موجود باشند فقط محل پوشه را درآن تغییر دهید.

فایل BOOT.INI

177- تغییر دادن مدت زمان انتظار مربوط به لیست start up

   در صورتیکه در کامپیوتر شما بیش از یک سیستم عامل موجود باشد آنگاه به هنگام راه اندازی سیستم یک لیست انتخابی ظاهر شده و مدت زمانی را (پیش فرض 30 ثانیه) منتظر میماند تا یکی از سیستم عامل‌های موجود را جهت راه اندازی کامپیوتر انتخاب کنید چنانچه شما در مدت زمان پیش فرض انتخاب خود را انجام ندهید سیستم عامل پیش فرض بطور اتوماتیک انتخاب شده و راهاندازی کامپیوتر با آن سیستم عامل انجام خواهد شد. با بکارگیری تکنیک زیر شما میتوانید این مدت زمان را افزایش و یا کاهش دهید.

با استفاده از Explorer ویندوز فایل boot.ini را پیدا کرده و آن را از حالت read-only خارج کنید. سپس روی آن دابل کلیک کنیدتا محتوی متنی فایل باز شود. در پایین قسمت [boot leader] یک مقدار با نام timeout وجود دارد. عدد بعد از علامت = معادل تعداد ثانیه های مدت انتظار می باشد.

مقدار آنرا با توجه به گزینه های زیر تغییر دهید:

·         مقدار از 1تا 999به طور دلخواه (مثلا timeout=10)

·         چنانچه بخواهید عمل boot بلافاصله وبدون هیچ انتظاری صورت گیرد عدد مربوطه را 0 قرار دهید.(مثلا timeout=0)

·         چنانچه بخواهید ویندوز به طور دائمی در انتظار باشد. عدد مربوطه را 1- قرار دهید.(مثلا timeout=1)اکنون فایل را ذخیره کرده و کامپیوترتان را reboot کنید.

توجه: این ترفند برای ویندوزهای NT , 2000 ,XP کاربرد دارد.

178- تغییر دادن سیستم عامل پیش فرض در لیست start up

    درصورتیکه درکامپیوتر شما دو سیستم عامل به طور همزمان نصب باشد سیستم boot loader مربوط بهNT ، به هنگام راهاندازی پس از انتظار در مدت زمان تعریف شده چنانچه هیچ انتخابی صورت نگرفته باشد سیستم عامل پیش فرض را فراخوانی میکند. با اعمال تنظیمات زیر در فایل boot.ini را توسط notepad باز کرده ودر پایین قسمت [boot loader] مقدار default، رابرابر با یکی از سیستم عاملهای لیست شده در قسمت [operating system]قرار دهید. به عنوان مثال برای فراخوانی ویندوز NT از پارتیشن اول واقع در هارد دیسک IDE اول واز پوشه \WINNT مقدار default باید به صورت زیر باشد:

Default = multi(0) disk(0) rdisk(0) partition(1)\WINNT

فایل MS DOS.SYS

(فایل پیکربندی dos,windows)

179- کنترل فراخوانی رابط گرافیکی ویندوز

   بصورت پیش فرض رابط گرافیکی ویندوز (desktop)به هنگام startup بطور اتوماتیک فراخوانی یا عدم فراخوانی و اجرا میشود اما شما در صورت تمایل میتوانید با بکارگیری دستور زیر فراخوانی یا عدم فراخوانی آن را به هنگام startup کنترل کنید. به عبارت دیگر قادر خواهید بود که کامپیوترتان را طوری تنظیم کنید که در هنگام راه اندازی بجای اجرای desktop ویندوز اعلان dos را فراخوانی کند.

فایل MSDOS.SYS را از ریشه درایو c: پیدا کرده وآنرا از حالت read-only خارج کنید.آنگاه آنرا با استفاده از notepad یا ویرایشگر متنی دیگری (غیر از microsoft word)باز کرده ومقدار bootGUI را برابر 0 قرار دهید تا فراخوانی رابط گرافیکی ویندوز غیر فعال شود. برای باز گرداندن مجددبه حالت پیش فرض آنرا برابر با 1 قرار دهید.

توجه: این تکنیک برای ویندوزهای 98 و 95 کاربرد دارد.

180- تغییر دادن مدت زمان فعال بودن کلیدهای تابعی

     ویندوز به طور نرمال کلیدهای تابعی صفحه کلید (f12-f1) را در حین راه اندازی کامپیوتر به مدت 2ثانیه فعال میکندکه در این مدت زمان با استفاده از این کلیدها میتوانید فرآیند راه اندازی را کنترل کنید. مدت زمان ذکر شده میتواند با بکارگیری تنظیمات زیر تغییر پیدا کند. فایل MSDOS.SYS راباز کرده ویک سطر جدید با متن bootdelay در قسمت option اضافه کرده وآنرا برابر با مدت زمان مورد دلخواه (بر حسب ثانیه) قرار دهید. به عنوان مثال اگر bootdelay=5 را به فایل MSDOS.SYS اضافه کنید کلیدهای تابعی به مدت 5ثانیه در حین راه اندازی سیستم فعال خواهند شد.

توجه: این تکنیک برای ویندوزهای 98 و 95 و Me کاربرد دارد.

181- بوت شدن کامپیوتر به سیستم عامل قبلی 

    به طور معمول در صورتیکه یک نسخه upgrade ویندوز را بطور همزمان با نسخه قبلی روی کامپیوترتان نصب کرده باشیدبا فشار دادن کلیدF4 به هنگام boot کامپیوتر با نسخه قبلی ویندوز راه اندازی خواهد شد.این ویژگی می تواند کنترل شود.

فایل MSDOS.SYS را باز کرده ویک سطر جدید با متنBootMulti  را برابر با 1 جهت فعالسازی کلیدF4  ویابرابر با 0 جهت غیر فعالسازی آن قرار دهید.

توجه: این تکنیک برای ویندوزهای 98 و 95 و Me کاربرد دارد.

فایل SYSTEM.INI

182- بهینه سازی کارآیی فایل swap

    در سیستم های با حافظه بیش از 128مگابایت فایلهای swap چندان زیاد موجود نمیباشد به عبارت دیگر فایلهای swap بجای ایجاد برروی هارد دیسک در Ram ایجاد میشوند. واین باعث کاهش سرعت سیستم به دلیل پر شدن حافظه RAM میگردد. لذا با بکارگیری روش زیر میتوانید استفاده از فایلهای swap را در چنین سیستمهای بهینه سازی کنید. با استفاده از notepad فایل system.ini را باز کرده و سطر جدیدی با متن  ConversativeSwapFileUsage=1در قسمت 386Enhاضافه کنید. فایل را ذخیره کرده و ویندوز را restart کنیدتا نتیجه تغییرات را مشاهده کنید.

توجه: این تکنیک برای ویندوزهای 98 و Me کاربرد دارد.

183- استفاده از حافظه بالا برای راه اندازی DOS

   تنظیمات زیر سبب میشوند که ویندوز راهاندازهای ابزارهای تحت dos محلی را به حافظه بالا فرخوانی کرده و حافظه پایینی را جهت اجرای برنامه های کاربردی تحت Dos آزاد کند.

فایل system.INI راباز کرده وسطر جدیدی با متن localloadHigh=1 در قسمت 386Enh اضافه کنید.

توجه: این تکنیک برای ویندوزهای 98 و 95 و Me کاربرد دارد.

184- تغییر اندازه cache دیسک مجازی

   تکنیک زیر شمارا قادر میسازد تا حداقل و حداکثر مقدار حافظه موجود تخصیص یافته به عنوان cache دیسک را کنترل کنید. این امر باعث افزایش سرعت سیستم و پیشگیری از بروز برخی مشکلات حافظهای میگردد. فایل system.INI را باز کرده وبخش  Vcache را در آن پیدا کنید. دوسطر جدید با متن های زیر به بخش فوق اضافه کنید (در صورت وجود مقدار آنها را تغییر دهید):

MinFileCache=0

MaxFileCache=[RAM25%از حافظه ]

این مقادیر به کیلوبایت بوده ومقدار حافظه مورد استفاده برای Disk Caching را تنظیم میکنند. بعنوان مثال چنانچه RAM کامپیوترتان 16Mb باشد MaxFilrCache رابرابر با 4096 ویا در صورتیکه 128Mb باشداین مقدار بایدبرابر با 32768 باشد.

توجه: این تکنیک برای ویندوزهای 98 و 95 و Me کاربرد دارد.

185- استفاده از کلیدهای Ctrl+Alt+Delete برای restart کردن کامپیوتر

   بطور نرمال به هنگام فشار دادن کلیدهای Ctrl+Alt+Delete پنجره task manager اجرا میشود. چنانچه بخواهید با فشار دادن این کلیدها به جای نمایش این پنجره کامپیوترتان مستقیما restart شود تنظیمات زیر را بکار گیرید:

فایل System.INI را باز کرده ودر قسمت 386Enh یک سطر جدید بامتنKybdReboot اضافه کرده وآنرا برابر با True جهت Reboot کردن سیستم به هنگام فشار دادن  کلیدهای Ctrl+Alt+Delete چنانچه بخواهید بجای reboot شدن پنجره task manager نمایش داده شود مقدار KybdReboot رابرابر با false قرار دهید. به عنوان مثال :

KybdReboot = false

توجه: این تکنیک برای ویندوزهای 98 و 95 و Me کاربرد دارد. به طور پیش فرض مقدار فوق در ویندوز 3.1 برابر با True ودر ویندوز 95,98 وبالاتر False می باشد.

نظرات 1 + ارسال نظر
e!d_Pc110@$ 1390,01,29 ساعت 11:43 ب.ظ http://www.Pc110.PeRSiAnGiG.com

سلام
خسته نباشید
واقعاً عالی بود
چندتا ترفند دیگه واسمون داری؟!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد